فیلتر کاغذی قهوه چیست؟ کاغذی یا فلزی، کدوم خوبه؟ از کجا بخرم؟

فیلتر کاغذی قهوه چیست؟

افراد زیادی از قهوه به عنوان یک نوشینی گرم استفاده می کنند و علاقه زیادی به این نوشیدنی دارند اما گاهی وقت ها مصرف کننده نسبت به ذرات قهوه در فنجان قهوه حس خوبی ندارند و ترجیح می دهند از قهوه استفاده نکنند. این مشکل بزرگ برای علاقه مندان به قهوه به راحتی با فیلتر کاغذی قهوه قابل حل بوده و می توانند با حس خوبی قهوه را میل نمایند. ما در این مقاله قصد داریم به تاریخچه فیلتر کاغذ قهوه، انواع آن ها، تأثیر آن ها در طعم و مزه قهوه و معرفی فیلتر قهوه کاغذی با کیفیت و برخی جزئیات دیگر آن ها می پردازیم.

فیلتر کاغذی قهوه چیست؟

آیا می دانید فیلتر کاغذی قهوه چیست؟

همانطور که از معنای فیلتر مشخص است می توان گفت فیلتر وسیله ای است که به عنوان دیواره و حائل بین دو چیز قرار گرفته و مانع نفوذ ذراتی ناخواسته از یک چیز به درون چیز دیگر می شود. در قرن بیستم خانم ملینا بنزن که اهل کشور آلمان بودند از فیلتر پارچه ای برای جلوگیری از ذرات قهوه در فنجان خود استفاده می کردند اما باز ذراتی از قهوه می توانستند از این فیلتر پارچه ای رد شوند که وجود این ذرات نارضایتی ایشان را در پی داشت. تا اینکه به این فکر افتاد که از کاغذهای جاذب آب برای جذب عصاره های قهوه استفاده کند و موفق شد که از نفوذ ذرات قهوه در فنجان جلوگیری کند و این اختراع شگفت انگیز خود را در سال 1908به ثبت رساند.

امرزه این فیلترهای قهوه در شکل های مختلف کاغذی، فلزی و پارچه ای در مدل های منتوع و کارایی و کیفیت های مختلف تولید شده و به بازار عرضه می شوند که ما در این مقاله بیشتر فیلتر قهوه نوع کاغذی را مورد توجه قرار می دهیم که از کیفیت و کارایی بالاتری برخوردارند. که در ادامه به انواع آن ها و کیفیت و کارایی که دارند صحبت می کنیم.

اما این فیلترهای کاغذی قهوه در چند نوع تولید می شوند و چه تأثیری می توانند بر کیفیت و طعم و مزه قهوه ایجاد می کنند؟

تا چند سال پیش انتخاب و پیدا کردن فیلتر قهوه برای قهوه جوش ها کار بسیار راحتی بود زیرا این وسایل تنوع زیادی نداشتند و حتی با مراجعه به یک سوپر مارکت ساده امکان این را داشت تا فیلتر قهوه را تهیه نمود اما امروز به دلیل تنوع بالایی که در انواع قهوه جوش ها و فیلترهای کاغذی ایجاد شده انتخاب کمی دشوار به نظر می رسد که البته با اندکی دقت و آگاهی می توان انتخابی درست و با کیفیت داشت. به طور کلی فیلتر کاغذی به دو صورت سفید و قهوه ای تولید می شوند که مواد ساخت این نوع فیلترها و انتخاب فیلتر مناسب در روش دم کردن قهوه تأثیر بسزایی روی طعم و کیفیت قهوه دارند.

فیلتر کاغذی سفید یا رنگ نشده (قهوه ای) ؟

فیلتر کاغذی سفید یا رنگ نشده (قهوه ای) ؟

زمان خرید فیلتر کاغذی قهوه همیشه با دو نوع سفید و رنگ نشده آن مواجه هستیم . باید در واقع بدانیم که فیلتر کاغذی سفید یعنی چه؟ آیا رنگ سفید آن ها طبیعی است یا اینکه رنگ شده هستند و از چه روشی برای رنگ آن ها استفاده می شود؟ قبلنا برای رنگ کردن سفید فیلترهای قهوه از کلر استفاده می کردند و اما همه ما می دانیم که کلر ماده ای است که هم برای سلامت انسان و هم برای محیط زیست مضر و زیان آور بوده بنابراین تولید کنندگان فیلترها تصمیم گرفتن این ماده ی خطرناک را تغییر دهند که از دهه ی 90 میلادی سفید کردن فیلترها با مواد سفید کننده ای که به آن سفید کننده اکسیژن گفته می شود آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. در بازار مارک های مختلفی از این نوع فیلتر قهوه رنگ شده سفید موجود است که شرکت های تولید کننده مؤظف است که حتما روش سفید کردن فیلتر را روی آن ثبت کند تا موقع خرید، خریدار بتواند به راحتی انتخاب درست و با کیفیتی داشته باشد.

فیلتر کاغذی سفید و رنگ نشده چه تأثیری بر طعم و کیفیت قهوه دارند؟

به طور کلی می توان گفت استفاده از فیلترهای کاغذی قهوه ای رنگ طعم قهوه را به طور کلی تغییر می دهند و طعمی کاملا کاغذی به آن می دهد و همین باعث می شود که کیفیت قهوه پایین بیاید ولی استفاده از فیلتر سفید شده با کیفیت در صورتی که از قبل شسته شود و سپس در قهوه ساز استفاده شود اثر منفی روی طعم و کیفیت قهوه ندارند. به طور کلی متخصصان این کار توصیه می کنند که همیشه فیلتر را ابتدا با آب معمولی خیس کنیم و آن را با آب داغ بشوییم و سپس از این فیلترها استفاده کنیم.

پس یادمان بماند : موقع خرید فیلتر قهوه کاغذی حتما فیلتر سفید شده را خریداری کنیم. و نکته دیگر اینکه همیشه قبل از استفاده از فیلتر حتما آن را بخیسانیم.

فیلتر کاغذی سفید و رنگ نشده چه تأثیری بر طعم و کیفیت قهوه دارند؟

 

اما این فیلترها از چه موادی ساخته می شوند؟

گفتیم که فیلترهای کاغذی قهوه تنوع زیادی دارند که در سال های اخیر این تنوع دو چندان شده است و نوآوری هایی بر روی آن ها پیاده شده است و ما بهتر است که تفاوت آن ها را تا حدودی بدانیم که با اطلاعات کافی به خرید آن ها بپردازیم. در ادامه این تفاوت ها را بیان می کنیم.

  • فیلترهای بامبو: از رایج ترین فیلترهای موجود در بازار بوده که از جنس چوب درخت بامبو است ولی کیفیت بالایی ندارد.
  • فیلتر پالپ: از چوب درختان کاج و صنوبر تولید می شوند.
  • فیلتر پالپ ویرجین: از کاغذهای بازیافت نشده تولید می شوند که در این تعریف در حوزه کاغذ به معنای کاهش قوام و باکتری است و چون همه ما دنبال استفاده از یک قهوه با کیفیت و بدون ضرر هستیم استفاده از این نوع فیلتر می تواند انتخاب درستی باشد.
  • اباکا: این نوع فیلترها از چوب نوعی درخت موز تولید می شوند که نوعی درخت تنومند به شمار می آیند که در نساجی، تولید کاغذ با دوام و موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرند که به تازگی تولید کنندگان فیلتر کاغذی نیز شروع به امتحان کردن آن کرده اند.

به طور کلی فیلتر کاغذی در سه سایز 2و4و6 ساخته می شوند که متناسب با سایز قهوه ساز خود باید از بین آن ها انتخاب کنیم.

چند برند برتر

  • آلوفیکس
  • کمکس
  • آرو
  • گوون
  • گاتر

نتیجه گیری:

از مطالب بالا می توان درک کرد که انتخاب یک فیلتر کاغذی قهوه با کیفیت کار خیلی راحتی نیست و همیشه سعی کنیم از کاغذهای سفید شده از اکسیژن و برندهای با کیفیت خریداری کنیم.

 

فیلتر کاغذی قهوه از کجا بخرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *