ویدیوی طرز تهیه قهوه ترک اصل و بی نقص با روش و ابزار های مختلف

ویدیوی طرز تهیه قهوه ترک اصل و بی نقص با روش و ابزار های مختلف

ما در سایت باغ سلامتی با نحوه طرز تهیه قهوه ترک، و آموزش صفر تا صد تهیه قهوه ترک که یکی از خوش طعم و قدیمی ترین قهوه های موجود در جهان به حساب می آید در خدمت شما عزیزان هستیم و همچنین عاشقان قهوه در ایران هم بسیار خواهان طرز تهیه قهوه ترک می باشند پس با ما همراه باشید. در انتهای مطلب می توانید فیلم های درست کردن قهوه ترک را مشاهده فرمائید.

هرچند که امروزه قهوه ساز ها و موکاپات ها دم کردن قهوه را آسان تر کرده اند ام هنوز هیچ چیز نمی تواند طعم و عطر و بوی یک قهوه سنتی را بگیرد. قهوه ترک از محبوب ترین سبک های درست کردن قهوه است که در ایران نیز طرفدار زیادی داشته و قهوه دوست ها نمی توانند از مزه آن به راحتی دست بکشند. این قهوه به روش های مختلف تهیه می شود. ما تصمیم گرفتیم بهترین روش های آن را به شما در این پست آموزش دهیم.

آموزش صفر تا صد طرز تهیه قهوه ترک

کشور ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد بین آسیا و اروپا قرار دارد و دارای یکی از قوی ترین صنعت های گردشگری در جهان می باشد، البته توریست های زیادی سالیانه به این کشور زیبا و سرسبز سفر می کنند همچنین از کشور ما هم هر ساله تعداد زیادی رهسپار این کشور دیدنی و زیبا می شوند، و همیشه از نوشیدن قهوه ترک به عنوان یکی از جذابیت های این سفر یاد می کنند، و بسیاری از این افراد خواهان یادگیری طرز تهیه قهوه ترک به سبک کافه های استانبول هستند.

نحوه سرو قهوه ترک چگونه است ؟

هنگامی که برای اولین بار به یکی از کافه های ترکیه یا مهمان خانه های مردم اهل این کشور می شوید از شما در مورد نحوه سرو و نوشیدن قهوه ترک سوال می پرسند زیرا این پرسش ها برای آن ها مانند یک رسم و رسومات است که این سوال ها عبارت اند از :

چه مقدار شکر در فنجان قهوه ترک شما ریخته شود ؟

چه مقدار شکر در فنجان قهوه ترک شما ریخته شود ؟

بدون شکر میل می کنید؟ مقدار کمی شکر ریخته شود؟. از شما سوال می پرسند که شما با توجه به سلیقه خود این موارد را انتخاب می کنید. که قهوه ترک شما بدون شکر، مقداری کمی شکر، یک یا دو قاشق کوچک شکر،سه تا چای قاشق چای خوری شیرین باشد.

چه وسایلی برای درست کردن قهوه ترک نیاز دارید ؟

تهیه قهوه ترک مانند درست کردن بسیاری از قهوه ها کار پیچیده و سختی به ظاهر نیست. اولین و مهم ترین وسیله برای تهیه قهوه ترک، پودر قهوه است که حتما باید دقت کنید این پودر قهوه ترک باید بسیار نرم و به خوبی ساییده شده باشد، نرمی پودر قهوه طوری باشد که با لمس یا در دست گرفتن پودرهای قهوه ساییده شده احساس کنید مقداری آرد در دستان شما می باشد.

از دیگر مواد لازم برای تهیه طرز قهوه ترک آب تصفیه شده است حتما از آب تصفیه شده استفاده نمایید نه آب لوله کشی شهری، البته یک نکته بسیار مهم وجود دارد آن هم آب تصفیه باید کاملا سرد باشد تا قهوه خوش طعم تری را به شما بدهد. وسیله بعدی دستگاه قهوه جوش ترک می باشد که به این دستگاه قهوه جوش ترک جذوه (ایبریک) می گویند حتما باید این دستگاه را برای تهیه قهوه ترک با کیفیت در اختیار داشته باشید.

در هنگام خرید قهوه جوش ترک باید به وِیژگی های بسیار مهم آن توجه کنید اولین مورد، جنس بدنه قهوه جوش ترک، ظرفیت قهوه جوش و نوع و جنس دسته آن می باشد. کسانی که عاشق قهوه هستند خیلی از ما سوال می پرسند که ما تمام فرایند تهیه قهوه ترک را انجام می دهیم ولی باز هم طعم و خوشمزگی قهوه ترکی که در کشور ترکیه خوردیم به ما نمی دهد پاسخ ما به این عزیزان استفاده از قهوه جوش ترک با کیفیت مناسب است، زیرا اگر قهوه جوش استاندار و از متریال خوب درست نشده باشد قطعا قهوه ترک شما کیفیت مناسبی ندارد. آخرین وسیله مورد نیاز برای سرو قهوه فنجان های سرو مخصوص قهوه ترک است.

آسیاب مناسب دانه های قهوه برای دم کردن قهوه ترک

برای تهیه قهوه ترک به سبک کافه های معروف استانبول حتما باید به اندازه آسیاب کردن پودر قهوه دقت نمایید و همیشه این نکته را رعایت کنید که اگر اندازه آسیاب کردن پودر قهوه ترک رعایت نشود طعم مناسب و دلچسبی به شما قطعا نخواهد داد.

آسیاب مناسب دانه های قهوه برای دم کردن قهوه ترک

پیشنهاد ما به شما این است که قهوه را آسیاب نشده تهیه کنید(به صورت دانه های قهوه) و خودتان در منزل بوسیله آسیاب قهوه های دستی یا برقی قهوه را پودر نمایید همچنین به اندازه و نیاز روز خود قهوه را آسیاب کنید. معمولا قهوه آسیاب نشده را در قهوه فروشی ها یا فروشگاه های معتبر می توانید پیدا کنید، انتخاب نوع قهوه به دو صورت انجام می گیرد نوع اول فرد استفاده کننده بر اساس سلیقه ای که دارد دانه قهوه را انتخاب و سپس آن را به روش قهوه ترک درست می کند. نوع دوم از افرادی که می خواهند قهوه ترک بنوشند و براساس قهوه ترکی که به سبک مردم کشور ترکیه تهیه می شود باید حتما از دانه یا پودر سانتوس برزیل استفاده کنند تا طعمی اصیل و لذت بخش به شما بدهد.

طرز تهیه قهوه ترک به سبک کافه های شهر استانبول

اولین مرحله : برای طرز تهیه قهوه ترک منحصر بفرد که با نوشیدن این قهوه ترک احساس کنید در خیابان های استانبول در حال قدم زدن هستید، خب برویم سراغ تهیه قهوه ترک بر روی اجاق گاز اولین کار اضافه کردن آب به قهوه جوش است یادتان نرود حتما از آب تصفیه خنک استفاده کنید نه آب لوله شهری، به صورت معمول به ازای هر نفر یک فنجان آب می ریزیم پیشنهاد می کنیم با همان فنجانی که قرار است قهوه سرو شود این عمل انجام شود.

در هنگام جوش آمدن قهوه حتما کنار قهوه جوش باشید و همچنین در هنگامی که در حال جوش آمدن است ممکن است از قهوه جوش به بیرون بریزد پس باید دقت کنید که این اتفاق نیافتاد و همیشه در قهوه جوش مقداری از آن را خالی بگذارید تا درهنگام جوش آمدن آب به بیرون نریزد .

دومین مرحله : سپس با توجه به تعداد افراد و تعداد فنجان هایی که قرار است قهوه ترک سرو کنید یک قاشق چای خوری سرپر به ازای هر فرد در قهوه جوش بریزید، برای طعم بهتر قهوه و غلیط شدن قهوه پیشنهاد می کنیم حتما از یک قاشق مربا خوری مقداری بیشتر بریزید.بعضی از افراد با توجه به سلیقه ای که دارند دوست دارند قهوه ترک خود را شیرین میل کنند که باید حتما در این مرحله حتما شکر خود را اضافه کنید زیرا اگر در این قسمت شکر را اضافه کنید، باعث شیرین شدن قهوه ترک شما خواهد و همچنین باعث قوام بهتر قهوه شما می شود.

سومین مرحله : خب در این مرحله زیر شعله را کم می کنید و به آرامی و با دقت بسیار بالا قهوه ترک خود را هم بزنید طوری که کاملا یک دست و صاف شود و همچنین هیچ قهوه ای که به صورت دانه دانه باشد در قهوه جوش مشاهده نشود.

چهارمین مرحله : همان طور که در مرحله قبل گفتیم برای طرز تهیه ترک قهوه حتما باید روی شعله ملایم گاز باشد، هم زمان که قهوه را به صورت ملایم هم می زنید باید سه الی چهار دقیقه بگذرد مشاهده می کنید یک کف به رنگ قهوه ای (تیره یا مشکی) شروع به قل زدن می کند و به سمت بالا (دهانه قهوه جوش)حرکت می کند و هنگامی که کف به رنگ تیره به نوک قهوه جوش می رسد از روی گاز بر دارید تا کف آن ته نشین شود و از دوباره بر روی شعله قرار دهید خیلی مراقب باشید که این کف قهوه از قهوه جوش سر ریز نشود چون برای تهیه یک قهوه ترک خوشمزه این کف روی قهوه را لازم دارید.

نکته دیگری که باید برای تهیه طرز قهوه ترک رعایت کنید این مورد است که دو تا سه بار قهوه جوش را بر روی شعله ملایم گذاشته و هنگامی که کف آن بالا آمد از روی اجاق برداشته تا کف ته نشین شود و بعد از 10 ثانیه از دوباره بگذارید این مراحل تکرار کنید.(دو الی سه بار)

پنجمین مرحله : بعد از دو الی سه بار تکرار بالا آمدن کف قهوه ترک در قهوه جوش می رویم سراغ مرحله سرو قهوه ترک در ابتدا کفی که بر روی قهوه جوش مانده است بوسیله قاشق مربا خوری و خیلی با دقت وحوصله این کف قهوه را در درون فنجان های سرو می ریزید بعد از این کار قهوه را به وسیله قهوه جوش در درون فنجان های مخصوص سرو قهوه ترک خالی می کنید.

 

 

نحوه تهیه قهوه ترک بدون قهوه جوش

اگر در مکانی هستید هوس قهوه ترک کرید ولی دسترسی به قهوه جوش ندارید ما یک بوسیله یک سری ترفند ها به شما خواهیم آموخت که یک قهوه ترک بدون قهوه جوش را به راحتی درست کنید.

1. طرز تهیه قهوه ترک با دستمال آشپزخانه : برای این کار ابتدا دستمال کاغذی را روی فنجان سرو قهوه ترک گذاشته سپس یک قاشق و نصف قاشق مربا خوری پودر قهوه را درون دستمال کاغذی بریزید و بعد مقدار کمی آب جوش که باید از قبل آماده کنید بر روی دستمال بریزید در ادامه طرز تهیه قهوه ترک بدون قهوه جوش پس از 30 ثانیه از ریختن آب بر روی دستمال کاغذی ،آب جوش را کم کم اضافه و پس از 1 دقیقه دستمال کاغذی را بردارید و قهوه ترک شما آماده است و نوش جان کنید.

2. طرز تهیه قهوه ترک با فرنچ پرس : همان طور که از اسم این دستگاه مشخص است پرس می کند این وسیله با پرس کردن پودر قهوه ترک و عصاره گیری می تواند قهوه ترک با طعم مناسبی به شما بدهد. در اولین مرحله ساخت قهوه ترک بدون قهوه جوش و با دستگاه فرنچ پرس باید در ازای هر فنجان یک قاشق مربا خوری پودر قهوه ترک در این وسیله می ریزیم برای این که در دستگاه فرنچ باید پودر قهوه مقداری درشت تر باشد. با توجه به تعداد قاشق هایی که در دستگاه ریختید آبجوش به آن اضافه کنید.بعد از ریختن آب بر روی قهوه پس از 4 دقیقه آن را به آرامی در در فنجان سرو قهوه تان بریزید.

3. طرز تهیه قهوه ترک با ماکروویو : برای انجام درست کردن قهوه ترک در ماکرویو ابتدا باید یک فنجان را در دستگاه ماکروویو می گذارید سپس منتظر می شوید تا به نقطه جوش برسد ولی در حالت جوش و قل خوردن نرسد در ادامه فنجان را در ماکروویو در می آورید و یک قاشق مربا خوری سرپر پودر قهوه را درون فنجان می ریزید ومقداری هم بزنید به صورتی که صدای جلز ولز کردن به گوش برسد کمی صبر کنید حدود دو دقیقه بخیسد و قهوه به حالت یک دست در بیاید و بعد آن را نوش جان بکنید.

4. طرز تهیه قهوه ترک جنگلی : هنگامی که یک روز تعطیل به طبیعت رفته اید و با خانواده یا دوستان در حال خوش گذرانی هستید و در این میان عاشقان قهوه ترک، هوس خوردن قهوه ترک کردند ولی قهوه جوش ندارند پس با ما همراه باشید به شما یاد خواهیم داد طرز تهیه قهوه ترک بدون قهوه جوش در جنگل وطبیعت چگونه انجام بدهید.خب در ابتدا پودر قهوه ترک را در کف کتری بریزید سپس کتری را روی منقل یا شعله های حرارت بگذارید. بعدآب را به تعداد فنجان هایی که قرار است سرو کنید به کتری اضافه کنید.در ادامه آب را با پودر قهوه ترک مخلوط و به آرامی هم بزنید تا زمانی که به نقطه جوش رسید از هم زدن باید دست بکشید هنگامی که آب شروع کرد به قل زدن باید به مدت دو دقیقه در همین حالت بماند سپس کتری را از روی آتش یا شعله برداشته و کمی صبر کنید تا ته نشین شود قهوه و درنهایت آن را در فنجان ریخته و میل نمایید.

نحوه دم کردن قهوه ترک با شیر جوش

نحوه دم کردن قهوه ترک با شیر جوش

برای درست کردن قهوه ترک اصیل و با کیفیت بهتر است از دستگاه قهوه جوش مخصوص قهوه ترک به نام ایبریک استفاده نمایید چون اگر از قهوه جوش مخصوص قهوه ترک برای درست کردن قهوه بهره ببرید بسیار خوش طعم و مزه خواهد شد.

ولی گاهی ممکن است که بخواهید بوسیله شیر جوش یک قهوه ترک خوش طعم درست کنید ولی پیشنهاد ما استفاده از ایبریک است پس با ما همراه باشید تا برای شما طرز تهیه قهوه ترک با شیر جوش را توضیح دهیم.
اولین کاری که انجام می دهید آب و پودر قهوه ترک را اضافه و دردرون شیر جوش بریزید، سپس آب و قهوه را که درون شیرجوش ریخته اید به آرامی ولی با دقت هم بزنید طوری که کاملا صاف و یک دست شود اگر می خواهید قهوه ترک شیرین بخورید حالا شکر را اضافه کنید البته شکر را زمانی که قهوه را در فنجان ریخته اید، در هنگام سرو قهوه هم می توان اضافه کرد.

خب این هم از پایان دم کردن قهوه ترک در حالت های مختلف که چگونه قهوه ترک به سبک مردم استانبول درست کنید و قهوه شما بهتر است دارای غلظت بالاتری باشد تا طعمی به یادماندنی تری داشته باشد در این صورت از از قهوه خوردن لذت خواهید برد.

 

 

نکات پایانی

همیشه یادتان باشد در موقع سرو قهوه ترک حتما آب خنک کنار فنجان قهوه قرار بدهید، همچنین فنجان و پیش دستی سرو قهوه تمیز باشد و مردم ترکیه مانند ایرانی ها به بزرگ تر ها احترام خاصی قائل هستند و برای پذیرایی و سرو قهوه را همیشه از افراد پیر یا مسن تر شروع می کنند.

همیشه هنگام طرز تهیه قهوه ترک مراقب قهوه باشید نسوزد، هنگامی که در حال قل خوردن(جوش آمدن) است زیرا در صورت سوختن طعم و مزه خیلی بدی خواهد گرفت. میزان مصرف و گیرایی قهوه مربوط سلیقه شما است اگر قهوه غلیط و طعمی تلخ تر دوست دارید دوز قهوه را افزایش دهید ولی اگر به قهوه رقیق را بیشتر می پسندید دوز قهوه را حتما کمتر اضافه کنید. با توجه به طعم و مزه ای که علاقه دارید کنار قهوه میل کنید می توانید به قهوه ترک مقدار کمی هل یا پودر کاکائو به قهوه ترک خود اضافه کنید.

امیدوارم از این مطلب استفاده کرده باشید و بتوانید یک قهوه رویایی تهیه بکنید. شما عزیزان می توانید هر سوالی در این زمینه داشتید تو بخش نظرات بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *