بررسی کنسول بازی پلی استیشن 5 چرا باید PS5 بخریم؟ چرا نباید بخریم؟

بررسی کنسول بازی پلی استیشن 5 چرا باید PS5 بخریم؟ چرا نباید بخریم؟

سونی یکی از برترین برندها در حوزه تولید محصولات الکترونیکی است. ازجمله جذاب‌ترین محصولات این برند می‌توان به کنسول بازی پلی استیشن 5 «PlayStation 5 game console » اشاره‌کرد.از ارائه آخرین نسل کنسول‌های بازی یعنی نسل هشتم حدود هفت سال می‌گذرد و امسال همزمان با فراگیری ویروس کرونا سونی از نسل نهم کنسول‌های بازی خود رونمایی‌کرد. این محصول با عنوانPS5 شناخته می‌شود.طراحی این محصول چه از نظر ظاهری وچه از نظر سخت‌افزاری دچار تحولات زیادی شده‌است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این کنسول بازی کسب کنید درادامه مطلب همراه باشید.

معرفی کنسول بازی پلی استیشن 5

بعداز گذشت هفت سال، امسال برند سونی از نسل نهم کنسول های بازی خود رونمایی کرده‌است. این محصول که با عنوان Playstation 5 شناخته می‌شود دارای تغییرات بسیارزیادی نسبت به رقبای پیشین خود است. این محصول ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای دارد که آن را نسبت به نمونه‌های پیشین برتر می‌کند. درادامه بیشتر درباره ویژگی‌های این کنسول بازی بحث می‌کنیم.

بررسی ظاهری کنسول بازی Playstation 5

 

بررسی ظاهری کنسول بازی Playstation 5

 

این نمونه از کنسول بازی در دونمونه معمولی و دیجیتالی وارد بازار شده‌است که تفاوت بین آن‌ها در پشتیبانی از دیسک‌های فیزیکی مربوط به آن است. دقت داشته باشید قیمت نمونه‌های دیجیتال نسبت به نمونه معمولی کمتراست زیرا قابلیت استفاده از بازی‌های فیزیکی را ندارد. پس اگر می‌خواهید برای خرید PS5 هزینه کمی را صرف کنید، می‌توانید نمونه‌های دیجیتال را خریداری کنید.

این محصول در رنگ سفید ارائه شده‌است که بخش‌های کناری ان نیز به صورت کامل سفید هستند. البته در بخش وسطی این کار بخش مشکی رنگی نیز وجوددارد که در کنار قسمت‌های سفید دستگاه خودنمایی می‌کند. بعداز روشن کردن این دستگاه نیز نوارآبی رنگی در بخش‌های کناری خود را نشان می‌دهد.

 

مشاهده مشخصات PS5

 

در بخش جلویی این Playstation 5 می‌توانید یک پورت USB-A و USB-C را ببینید. دونمونه دیگر از پورت USB-A هم در بخش پشتی کنسول قرارمی‌گیرند. دقت داشته باشید از نظر ظاهری نمونه معمولی و دیجیتال باهم هیچ تفاوتی ندارند. تنها تفاوت ظاهری آن‌ها این است که نمونه‌های دیجیتال باریکتر هستند و مدل دیجیتال دیسک درایو ندارند.

معرفی لوازم جانبی کنسول بازی Playstation 5

در رونمایی سونی از این محصول ، لوازم جانبی مربوط به آن نیز معرفی شد. از اولین لوازم‌های جانبی کنسول بازی پلی استیشن 5 می‌توان به دوربین خارق‌العاده آن اشاره‌کرد. این دوربین با عنوان HD Camera شناخته می‌شود که مجهز به دولنز 1080p است.

معرفی لوازم جانبی کنسول بازی Playstation 5

از دیگر لوازم جانبی که به Playstation 5 اضافه شده، هدست‌های سونی هستند که با نام Pulse 3D شناخته می‌شود. سونی برای اینکه بتواند کاربران را بیشتر غرق بازی دراین کنسول جذاب کند، از ویژگی صدای سه بعدی استفاده کرده‌است. هم چنین برای اینکه شما بتوانید به بهترین شکل ممکن صداها را بشنوید از فناوری نویز کنسلینگ استفاده می‌کند. این فناوری صداهای اضافی موجود را به کلی حذف می‌کند و سبب می‌شود تا صدایی شفاف و واضح را بشنوید.

ریموت Media Remote نیز جز تجهیزات کنسول بازی پلی استیشن 5 است که می‌توان از آن برای کنترل محتوای تصویری و صوتی استفاده کرد. برای دریافت کردن فرمان‌های صوتی نیز یک میکروفن داخلی برای این دستگاه تعبیه شده‌است. پایه مخصوص شارژ دستگاه نیز از دیگر تجهیزاتی است که برای این محصول معرفی شده‌است.

 

مشاهده قیمت و نظرات خریداران PS5

مشخصات فنی کنسول‌بازی پلی ‌استیشن 5

ازجمله مشخصات فنی این کنسول بازی می‌توان به ویژگی‌های گرافیکی آن اشاره‌کرد. قدرت گرافیکی این محصول حدود پنج و نیم برابر بیشتر از کنسول بازی نسل هشتم است. توجه داشته باشید باوجود قدرت گرافیکی بسیارزیاد این محصول ، قدرت پردازنده ان نیز بالاتر می‌رود. تمامی این موارد نشان می‌دهد که در Playstation 5 شاهد گرافیک بسیارجذابی هستیم.

پردازنده به کاررفته در کنسول بازی پلی استیشن 5 از انواع شخصی‌سازی شده ADM , Zen2 از نوع هشت هسته‌ای است. علاوه براین شما می‌توانید با کمک این کنسول بازی، بازی‌هایی با قابلیت 8k را نیز اجرا کنید. البته توجه داشته باشید برای استفاده از این ویژگی لازم است تلویزیون و یا مانیتور شما نیز از این قابلیت پشتیبانی کند.

پردازنده به کاررفته در Playstation 5 توسط خود شرکت شخصی سازی شده‌است و با عنوان پردازنده گرافیکی رادئون شناخته می‌شود. این نوع پردازنده از خاصیت ردیابی شعله‌ای پشتیبانی می‌کند که سبب می‌شود تصاویر دیده شده واضح تر دیده شوند و شما را به دنیای واقعی نزدیکتر کنند.

حافظه گرافیکی این محصول 16گیگا بایت از نوع حافظه GDDR6 است.پهنای باند بخش گرافیکی نیز به حدود 448 گیگا بایت در ثانیه می‌رسد. همین موضوع نشان می‌دهد که این محصول با کارت‌های گرافیکی موجود در بازار رقابت می‌کند.

حافظه ذخیره سازی این دستگاه از نوع SSDبا ظرفیت 825گیگابایت است.سرعت ذخیره سازی این نوع دستگاه بسیارزیاد است و در حدود 5 گیگابایت در ثانیه تخمین زده می‌شود. دراین نوع از کنسول بازی PS5 پیشرفته ترین نوع درایو سی دی جهان به کاررفته است، این نوع درایو نوری با نام 4K UHD Blu-Ray شناخته می‌شود.

معرفی قابلیت‌های کنسول بازی PS5

کنسول بازی پلی استیشن 5 جدید سونی دارای قابلیت‌های بسیارجدیدی است که تابه حال ندیده‌اید. درادامه شما را با قابلیت‌های این کنسول آشنا می‌کنیم.

رهگیری پرتو

یکی از مهم‌ترین فناوری‌هایی که به تازگی برای ساخت گرافیک‌های واقعی استفاده می‌شود، فناوری رهگیری پرتو است. همانطور که از نام این فناوری پیداست می‌تواند به خوبی پرتوهای بازتاب و تابش نور را دنبال کند. این فناوری در زمان قدیم برای ساخت انیمیشن‌ها مورداستفاده قرارگرفته‌است و اما به دلیل محاسبات پیچیده‌ای که دارد استفاده از آن در بازی‌ها ممکن نبوده است.

پردازنده‌های موجود در Playstation 5 بسیارقدرتمند هستند به همین دلیل نیز امکان استفاده از فناوری رهگیری پرتو را فراهم کرده اند. فناوری یادشده این امکان را به طراحان داده است که بتوانند نورپردازی سراسری را به محصول اضافه کنند. این موضوع سبب می‌شود تا محیط بازی شباهت بسیارزیادی به دنیای واقعی داشته باشد.

صدای سه بعدی

برند سونی از راه‌های بسیارزیادی برای بهترشدن تجربه بازی استفاده کرده‌است، یکی از این موارد بهبود صدا است. سونی از فناوری‌هایی استفاده کرده‌است که بدون دستگاه مخصوصی می‌توان جهت صدا را معین کرد.
برای دستیابی به این فناوری شرکت سونی اطلاعات شنوایی کاربران را جمع آوری کرده‌است و باتوجه به آنها نقشه‌ای را برای پخش صدا طراحی کرده‌است. باتوجه به این نقشه می‌توان فرکانس‌های صدا را با شدت معینی پخش کرد. کاربران با شنیدن این صداها می‌توانند به خوبی این شدت‌ها را تشخیص داده و درنهایت نیزجهت صدا را پیدا کنند.

شنیدن صداها بین افراد مختلف بسیارمتفاوت است، به همین دلیل نیز سونی گزینه‌های زیادی را پیش روی آن‌ها قرارداده‌است. کاربران می‌توانند بهترین گزینه را برا شنیدن صداهای بهتر انتخاب کنند.

پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل

معماریکنسول بازی PS5 با نمونه‌های قبلی یعنی پلی استیشن4 شباهت زیادی دارد.به همین دلیل نیز می‌توان بازی‌های پلی استیشن4 را روی خود ایجادکند. قدرت کنسول‌بازی پلی‌استیشن 5 بسیارزیاد است، اما این بدان معنی نیست که می‌توانند این بازی‌های نسل قبل را بهتر اجرا کنند. دربرخی از موارد کنسول‌بازی پلی‌استیشن 5 می‌توانند بازی‌های نسل قبل را به خوبی اجراکنند و دراما این احتمال وجوددارد که بازی را دچار مشکل کنند.

موتور هندسی

 Playstation 5 برای راحتترانجام دادن محاسبات اشکال هندسی، مجهز به نوعی موتور هندسی شده‌است. این موتور جدید سبب می‌شود تا توسعه دهنده‌های بازی کنترل بیشتری روی آن داشته باشند. این موتور می‌تواند با حذف برخی از چندضلعی‌ها سبب بهینه‌سازی پردازنده‌های گرافیکی شود. این مدل از موتور این امکان را به شما می‌دهد تا جزئیات زیادی را درهنگام بازی به مدل‌های سه بعدی اضافه کند.باکمک این موتور کیفیت مدل‌ها نسبت به نمونه‌های قبلی بسیاربیشتر می‌شود.

سایه‌زنی متغیر

جدیدترین پردازنده‌های موجود از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، این قابلیت بخش‌های مختلف بازی را الویت بندی می‌کند. برای مثال این پردازنده به شخصیت‌ها الویت بیشتری می‌دهد و بخش‌های کناری صفحه را در الویت‌های بعدی قرارمی‌دهد. بدین‌ترتیب شخصیت‌ها کیفیت بیشتری نسبت به بخش‌های کناری خواهندداشت. این تکنیک کمک می‌کند تا بخش‌هایی که خیلی دیده نمی‌شود، توان کمتری را از پردازنده گرافیکی صرف کنند. بدین ترتیب به بهینه سازی پردازنده گرافیکی به شکل درستی صورت خواهدگرفت.

دوال سنس

یکی از مهم‌ترین رابط‌هایی که برای انتقال فعالیت‌های کاربر با دنیای بازی استفاده می‌شود، کنترلر است.در نمونه‌های قبلی این کنترلرها پیشرفت زیادی نداشته‌اند و اما در کنسول بازی ps5 این وسیله پیشرفته تر شده‌است.طراحی کنترلر این نوع پلی استیشن که دوال سنس نام دارد، تغییرات زیادی داشته است که سبب شده بهتر در دست قراربگیرد.

البته پیشرفت‌های این محصول تنها مختص طراحی ظاهری آن نیست بلکه قابلیت‌های زیادی نیز به آن اضافه شده‌است. یکی از این قابلیت‌ها، ماشه‌های منطبق شونده آن است. این قابلیت کمک می‌کند تا براساس شرایط بازی سختی دکمه‌های این بازی تغییرکند. برای مثال این ویژگی کمک می‌کند تا درابتدای فشاردادن یکی از فنرها نرم شود و پس از فشاردادن مجدد سفت شود.

ویژگی دیگر دوال سنس مربوط به بازخوردهای لمسی آن است. در نمونه‌های قبلی پلی استیشن نیز کنترلرها مجهز به موتورهای لرزشی بودند که هنگام انجام اتفاقات بازی لرزش های کوتاهی را شروع می‌کردند. کنترلر کنسول‌بازی پلی‌استیشن 5 لرزش‌های بسیاردقیقی دارد که سبب می شود تجربه متفاوت‌تری از بازی داشته باشید.

دراین مطلب سعی کردیم تمامی ویژگی‌های کنسول‌بازی پلی‌استیشن 5 را موردبررسی قراردهیم. پلی‌استیشن 5 ازجدیدترین کنسول‌های بازی موجود در بازاراست که نسبت به نمونه‌های قبلی دارای ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای است. اگر شما به دنبال خرید جدیدترین Playstation 5 هستید، بهتراست ابتدا اطلاعات لازم را دراین زمینه کسب کنید. پیشنهاد ما به شما این است که قبل ازهراقدامی دراین زمینه ابتدا نیازهای خود را بررسی کنید. سپس مطالعه این مقاله دراین زمینه می‌تواند بسیارکمک کننده باشد.

 

مشاهده قیمت و نظرات خریداران PS5

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “بررسی کنسول بازی پلی استیشن 5 چرا باید PS5 بخریم؟ چرا نباید بخریم؟

    • ali abdali گفته:

      سلام و وقت بخیر
      فرق آنچنانی از لحاظ قدرت پردازشی ندارند، تقریبا در یک سطح هستند. بیشتر به سلیقه و اینکه چه بازی هایی قراره انجام بدید داره. بنده خودم به شخصه به خاطر ظاهر بهتر پلی استیشن 5 این رو می پسندم. دسته های ps5 هم به نظر من راحت تر از ایکس باکسه البته اینها نظر شخصی و تجربه استفاده منه ممکنه بقیه نظر متفاوتی داشته باشند.
      من توصیه میکنم سخت افزار رو کنار بزارید و بر اساس قابلیت ها و نوع دسته اینکه کدوم عملکرد بهتری داره، رابط کاربری کدوم کنسول بهتره، بازی های کدوم کنسول در دسترس تره و… انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *